در مقاله قبلی با برخی از ترکیببندیهای عکاسی آشنا شدیم که یادگیری و رعایت آن در عکاسی موجب خلق تصاویری دیدنی میشود؛ در این مقاله به بقیه کادربندیهای عکاسی میپردازیم.
9. قانون یک/سوم
احتمالاً در مورد قانون یک سوم شنیده اید - یا حداقل آن را در تصاویر مختلف دیدهاید. این به این دلیل است که اکثر دوربین ها، از جمله دوربین گوشی هوشمند شما، دارای قانون پوشش شبکه یک سوم هستند و میتوانید تقسیمبندی را بر روی صفحه گوشی یا بر روی مانیتور دوربین ببینید. این قانون شامل تقسیمبندی کادر به ۹ مستطیل مساوی، با ۳ خط عرضی و ۳ خط طولی در فاصله مساوی از یکدیگر است (بنابراین قاب به یک سوم تقسیم میشود).
اما در واقع قانون یک سوم چیست؟در این قانون باید سوژه را را در امتداد خطوط شبکه و در نقاط تلاقی قرار دهید(نقاط قرمز رنگ) و نقطه کانونی ترکیب شما بایددر یکی از این نقاط چهارگانه قرار گیرد. به عنوان مثال، اگر در حال گرفتن عکس از یک شخص یا حیوان هستید، اغلب باید سوژه را به سمت یکی از خطوط شبکه قرار دهید و نه در مرکز. هنگامی که از یک منظره عکاسی می کنید، باید افق را به سمت یک سوم بالا یا پایین تصویر قرار دهید و سوژه تصویر نباید در مرکز قرار بگیرد.
10. ترکیببندی مثلثی
در مقاله پیشین، در مورد استفاده از اشکال برای ترکیببندی تصاویر صحبت کردیم.اما آیا می دانستید که محبوب ترین شکل در ترکیب مثلث است؟ می توانید در تصاویرتان از مثلثهای طلایی استفاده کنید؛ این تکنیک ترکیب بندی، قاب را ابتدا با خطی تقسیم می کند که یک گوشه را به گوشه مقابل متصل می کند، سپس دو خط کوچکتر را اضافه میکند که از هر یک از گوشههای باقی مانده خارج میشود.
ترکیب بندی مثلثی، نوعی تنش پویا به عکس میدهد، تصور کنید یک شی بر روی سطح افقی است این ثبات را نشان میدهد حال اگر آن را بر روی یک سطح مورب بگذاریم تنش و حرکت را نشان میدهد.
11. نسبت طلایی
نسبت طلایی یک اصطلاح ریاضی است که بُعدهای قرار گیری سوژه برابر با 1.618 است و دو روش برای این ترکیب عکاسی وجود دارد: به صورت شبکه یا به صورت مارپیچ.
Phi Grid (شبکه)
این قانون قاب را به 9 بلوک تقسیم می کندکه مانند قانون یک سوم است اما این شبکه از نسبت 1:1:1 پیروی نمیکند - به این معنی که اندازه بلوک ها یکسان نیست. در عوض، شبکه 1:0.618:1 است، بنابراین بلوکهای کوچکتری به سمت مرکز داریم.
این ترکیب طبیعی تر است، زیرا نسبت طلایی در طبیعت نیز یافت می شود. همچنین محبوبتر از قانون یک سوم است، که بسیاری آن را آماتور میدانند.
مارپیچ طلایی (معروف به مارپیچ فیبوناچی)
ترکیب مارپیچ طلایی در عکاسی همانند صدف یک حلزون است که از گوشه کادر شروع شده و به مرکز کادر میرسد.
این مارپیچ در سازه های طبیعی مانند گلهای آفتابگردان، مخروطهای کاج، صدفهای دریایی و غیره یافت میشود. همچنین می توانید آن را در بسیاری از آثار هنری و ساختمان ها پیدا کنید.
هنرمندان بسیاری در طول قرن ها از آن استفاده کرده اند و اعتقاد بر این است که روش ترکیب بندی مارپیچ طلایی بیش از ۲۴۰۰ سال وجود داشته و در یونان باستان ابداع شده است، حتی این ترکیب را در نقاشی معروف مونالیزا اثر داوینچی میتوان پیدا کرد!
12. مجاورت
مجاورت ابزار ترکیب بندی بسیار قدرتمندی در عکاسی است. مجاورت قرار دادن دو یا چند عنصر در یک صحنه است که این عناصر میتوانند در تضاد با یکدیگر و یا مکمل هم باشند. هر دو رویکرد میتواند موثر باشد و نقش مهمی در روایت تصویر داشته باشد.
مثلا در این تصویر میتوانید مجاورت یک ساختمان قدیمی با یک سازه جدید را مشاهده کنید.
13. قانون فردها
این قانون می گوید که اگر تعداد فردی از سوژه ها در یک تصویر وجود داشته باشد، عکس جذابیت بصری بیشتری خواهد داشت. نظریه مذکور تعداد زوج عناصر در یک صحنه را عامل حواس پرتی می داند، چرا که بیننده نمیداند روی کدام سوژه تمرکز کند. تعداد فرد عناصر، طبیعی تر دیده شده و آسانتر به چشم میآید؛ اما این قانون همیشه قابل اجرا نیست!
در تصویر بالا شما 5 قایق میبینید که موجب میشوند تا چشم شما به سمت قایق اصلی که قایق جلوی کادر است برود.
14.کادر در کادر
یک روش مؤثر دیگر برای به تصویر کشیدن عمق درون صحنه قرار دادن «کادری درون کادر عکس» است. دنبال عناصری مثل پنجره ها، طاق های قوسی شکل و شاخه های معلق بگردید تا صحنه را با آنها کادربندی کنید. دقت کنید این «کادر» الزاما نباید تمام صحنه را در برگیرد تا مؤثر باشد.
15.ترکیب بندی متقارن و مرکزی
در این قانون برعکس دیگر قوانین باید سوژه را در وسط کادر قرار دهید! بعضی مواقع اگر سوژه را در وسط بگذارید نتیجه خوبی به همراه دارد. صحنه های متقارن گزینه مناسبی برای ترکیب بندی مرکزی هستند و در کادر های مربعی خیلی خوب به نظر میرسند.
آن چه گفته شد قوانین ترکیببندی دنیای عکاسی بود اما به خاطر سپردن تمام این مطالب کار بسیار دشواری است! در ابتدا راه یادگیری میتوانید برای تمرین هر روزی که به عکاسی میروید را به یک ترکیببندی اختصاص دهید؛ پس از مدتی میبینید که حتی به مرور این قوانین نیازی ندارید چرا که بعد از تمرین چشم شما عادت میکند و بدون فکر کردن به قوانین میتوانید تصاویر خارقالعادهای ثبت کنید! همچنین همیشه نباید از قوانین استفاده کرد؛ گاهی اوقات تعمداً میتوان برای ساختار شکنی و رساندن یک مفهوم خاص قوانین را زیر پا گذاشت.
امیدواریم که این مطلب به شما کمک کند تا سطح عکاسیتان ارتقا پیدا کند.
.