دسته بندی: علمی / فناوری / محیط زیست

تاریخ انتشار: 17 دی 1401

دیدگاه ثبت شده: 25

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه


اولین خودرو با سوخت پلاستیکی در جهان

برتونه یکی از مشهورترین شرکت‌های طراحی خودرو ایتالیایی است. نخستین محصول این شرکت پس از بازگشت به دنیای طراحی خودرو پس از گذراندن روزهای سخت، ابرخودرو برتونه GB110 است.



این خودرو بیش از 1100 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و البته سوخت آن زباله‌های پلاستیکی است!

شرکت طراحی برتونه در سال 1912 میلادی تأسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین مراکز طراحی خودرو در ایتالیا است. این شرکت تا سال 2014 به طراحی و ساخت خودرو مشغول بود تا در‌نهایت ورشکست شد. شرکت Riccis در سال 2020 سهام برتونه را خریداری کرد و بار دیگر این شرکت معروف را به جریان تولید و طراحی برگرداند.

برتونه GB110

این روزها تمرکز شرکت‌های خودرو سازی بر روی توسعه قابلیت‌های الکتریکی ماشین‌هاست اما  برتونه قصد دارد بر روی قابلیت موتورهای درون سوز کار کند تا با استفاده از سوخت پلاستیک، رونق را به بازار این نوع خودروها بازگرداند.

خودروی برتونه GB110 با تکیه بر طراحی‌های کلاسیک طراحی شده است. این خودرو ظاهری همانند لامبورگینی کونتاش یا لانچیا استراتوس دارد و یادآور ابرخودروهای کلاسیک تاریخی است. با‌این‌حال اصول طراحی مدرن نیز در ساخت آن به‌کار گرفته شده‌اند؛  برای مثال پنل‌های سه‌بعدی بدنه خمیده‌تر هستند، دماغه منحنی خودرو پهنای بیشتری دارد و اجزایی همچون اسپلیتر بزرگ جلو و دیفیوزر عقب نیز به آن افزوده شده‌اند. این بدنه زیبا روی شاسی آلمانی سوار می‌شود. سیستم تعلیق برتونه GB110 در جلو و عقب از نوع جناغی دوبل است که فنرهای مارپیچ، میله‌های آنتی رول و تنظیم چهار‌جهته میرایی وظیفه تقویت آن را بر عهده دارند.

مشخصات فنی برتونه GB110

قدرت برتونه GB110 توسط یک موتور درون‌سوز با مشخصات و اندازه نامشخص تأمین می‌شود و سیستم انتقال قدرت به‌صورت تمام‌چرخ محرک یا AWD است. حداکثر توان و گشتاور تولیدی موتور GB110 برابر 1085 اسب بخار و 1100 نیوتن‌متر عنوان شده است که این ابرخودرو را قادر می‌سازد تا در زمان 2.8 ثانیه، از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد؛ حداکثر سرعت این ابرخودرو نیز 380 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. برتونه می‌خواهد به جای گازوئیل و بنزین برای سوخت این خودرو از سوخت پلاستیکی استفاده کند و برای این منظور با شرکت آمریکایی Select Fuel همکاری خود را آغاز کرده است.

Select Fuel در نوادا واقع است و در زمینه تولید سوخت تجدیدپذیر با استفاده از زباله‌های پلاستیکی فعالیت می‌کند. هدف Select Fuel رسیدگی به دو مشکل زیست‌محیطی به‌طور هم‌زمان است. این شرکت مواد بازیافتی حاصل از پلی کربنات‌ها را جمع‌آوری می‌کند تا با استفاده از آن‌ها، سوختی شبیه به بنزین تولید کند. این سوخت تجدیدپذیر و پایدار قابلیت سازگاری با خودروهای درون‌سوز فعلی را خواهد داشت. بنابراین هم‌زمان دو مشکل تأمین سوخت و تولید خودروهای درون‌سوز حل می‌شوند.

مشخص نیست که خودروساز ایتالیایی چگونه از این قابلیت در خودروهایش استفاده خواهد کرد، با‌این‌حال مشخص است که استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی به‌عنوان سوخت خودرو همچنان در مرحله آزمایشی قرار دارد و تنها 33 دستگاه برتونه GB110 به تولید خواهند رسید. برتونه هنوز اطلاعاتی را در مورد قیمت و زمان عرضه این خودرو منتشر نکرده است.


مطالب مرتبط

relared down img

دیدگاه کاربران

cooment user img
سجاد طاهری
تاریخ انتشار : 1401/03/08

چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف

25
cooment user img
پاسخ ادمین
تاریخ انتشار : 1401/03/08

چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف

25

دیدگـاهتـان را بنویسید

پر کردن فیلد های ستاره دار اجباری است.

مطالب پیشنهادی

.