دسته بندی: علمی / مطالب مهم

تاریخ انتشار: 24 دی 1401

دیدگاه ثبت شده: 25

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه


آیا تمدن های بیگانه وجود دارند؟

ستاره‌شناسان هنگام رصد فضا با استفاده از تلسکوپ‌های خود سیگنال‌های ضعیف اما پایداری را می‌شنوند که نشان از وجود تمدنی پیشرفته در آن سوی کهکشان‌ها دارد.



به گزارش گروه علم و پیشرفت فارس به نقل از گاردین، وجود بیگانگان فضایی از کودکی بسیاری از ما را درگیر تخیلات مربوط به آن کرده است و همین تخیلات باعث خلق فیلم و انیمیشن های جذابی مانند «ای.تی.موجود فرازمینی»، «کشتی جنگی» و «لوییس و بیگانه ها» شده است.

ارتباط گرفتن با موجودات بیگانه رویدادی دگرگون کننده برای نوع بشر خواهد بود؛ رویدادی که کشورهای جهان باید برای آن آماده باشند زیرا ظهور ناگهانی ویروس کرونا به ما درس داد که برای هر اتفاق ناگهانی آماده باشیم.

آماده نبودن زمین برای تماس با حیات در جاهای دیگر، زیربنای ایجاد مرکز «ستی» (جستجو برای هوش فرازمینی) در سنت اندروز است.

جان الیوت، زبان شناس رایانشی در دانشگاه سنت اندروز قصد دارد یک تیم اصلی از محققان بین‌المللی را گرد هم آورد. آنها کار تجزیه و تحلیل سیگنال های مرموز و بررسی هر جنبه ای از نحوه واکنش ما به ارتباط گرفتن بیگانگان را برعهده خواهند گرفت.

تا به حال، تمرکز بر جستجوی سیگنال‌ها بوده است؛ اما در تمام طول این مدت نیاز به دانستن این موضوع وجود داشت که با آن سیگنال چه کنیم؟ برای جواب این سوال به استراتژی ها و سناریوهایی برای درک نحوه عملکرد و نوع آن وجود دارد.

پیشرفت های انجام شده در 30 سال گذشته، شور و شوق ها را برای جستجوی موجودات فرازمینی افزایش داده است. زمانی که اخترشناسان برای اولین بار از سال 1992 وجود سیاره ای فراتر از منظومه شمسی را تایید کردند، بیش از 5هزار منظومه کشف شد. الیوت گفت: « تصور اینکه در سیارات دیگر زندگی وجود ندارد کاملا برخلاف جریان نظرات علمی است.»

با این حال، فراوانی سیارات و این ظن که حداقل برخی از آنها قابل سکونت هستند، تنها بخشی از داستان است. تلسکوپ‌های بسیار قوی‌تر اکنون بخش‌های بزرگی از آسمان را برای استراق سمع اخترشناسان باز می‌کنند.

محققان ستی در حال حاضر دستورالعمل هایی در مورد چگونگی رفتار با بیگانگان (درصورت دریافت نشانه یا هر سیگنالی از آن ها) تهیه می کنند. بیانیه آکادمی بین المللی فضانوردی در سال 2010 از تشخیص دهندگان سیگنال های مرموز می خواهد که ابتدا منابع غیر بیگانه و غیرعادی را رد کنند و سیگنال های درست را به عموم مردم گزارش دهند.

 ارتباط گیری بیگانگان با زمین

اما در صورت ارتباط گیری با بیگانگان سوال هایی پیش می آید که پیام را چگونه باید مطالعه کرد؟ آیا قبل از رمزگشایی باید به طور کامل منتشر شوند؟ آیا دولت ها این اجازه را می دهند؟ آیا بشریت باید پاسخ دهد؟ اگر چنین است، چه کسی تصمیم می گیرد که چه چیزی را برگردانیم؟

یکی دیگر از اهداف اصلی مرکز ستی تشویق مشارکت جدی سازمان ملل برای هماهنگ کردن مدیریت زمین و نوع پاسخ به پیام بیگانگان است. فاصله زیاد بین ستاره ها به این معنی است که احتمالا مکالمات در طول نسل ها انجام شود. الیوت امیدوار است که تمدن های پیشرفته هر پیامی را با راهنمای زبان آغاز کنند؛ اما حتی اگر سیگنالی غیرقابل رمزگشایی باشد، محققان می توانند اطلاعاتی درباره هوش فرستنده و پیچیدگی ساختار آن به دست آورند.

در میان اینهمه تلاش برای ارتباط گیری، میچیو کاکو، استاد فیزیک نظری در سیتی کالج نیویورک، گفت که دستیابی به موجودات فضایی بزرگترین اشتباه در تاریخ بشر خواهد بود.

لوئیس دارتنل، اختر زیست شناس و استاد ارتباطات علمی در دانشگاه وست مینستر، گفت که هر موجود بیگانه باهوشی احتمالاً صدها یا هزاران سال نوری از ما فاصله دارد؛ به این معنی که زمان ارتباط در مقیاس چندین قرن خواهد بود. حتی اگر فردا سیگنالی دریافت کنیم؛ تیم بین المللی متشکل از کارشناسان مختلف زمان کافی برای رمزگشایی معنای پیام و بررسی اینکه زمین چگونه باید پاسخ دهد را خواهند داشت.

منبع:

http://fna.ir/1tk21j


مطالب مرتبط

relared down img

دیدگاه کاربران

cooment user img
سجاد طاهری
تاریخ انتشار : 1401/03/08

چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف

25
cooment user img
پاسخ ادمین
تاریخ انتشار : 1401/03/08

چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف

25

دیدگـاهتـان را بنویسید

پر کردن فیلد های ستاره دار اجباری است.

مطالب پیشنهادی

.